Velkommen til min hjemmeside...

Untitled
  MINE BILDER
  GUESTBOOK

USA Turen 2005.

Dette er en reiseskildring fra min tur gjennom den Amerikanske midtvesten våren 2005. Turen gikk i en Chevrolet Camaro gjennom 10 stater med opplevelser av alle slag. USA er etter denne turen det perfekte ferielandet for meg, og som Arnold sier; I`ll be back....

Dag 8. Onsdag 18 Mai.   Rapid City, Mount Rushmore, og Keystone.

Vi er kommet til Rapid City i Black Hills, og drar for å se på Mount Rushmore, et av Amerikas mest besøkte turistmål. Ikke heeelt i vår smak, men man unnlater ikke å besøke presidentene i fjellet. Vi besøker en annen liten by i fjellene også, Keystone. Og sannelig har de ikke "frakke" biler i Rapid også.... !!

Se flere bilder fra turen HER.

Vi er kommet til Black Hills området, som vi ser på bildet her til venstre.

Vi har vår base i Rapid City, som ligger strategisk til i forhold til alt vi ville se og besøke i området.

Sjølve området Black Hills kan se ut som et lite fjellparti, men i virkeligheten er det på størrelse med 1/2 parten av Sveits....

Vi blir her noen dager og drar på dagsturer til bla, Mount Rushmore, Crazy Horse, Deadwood, og mye mer.....

Det var kveld da vi ankom Rapid City Tirsdag 17 Mai. Det var fortsatt litt sol, men for det meste lange skygger og skumringen kom raskt sigende på. Vi var i behov av hotell/motell, og blinka oss ut et strøk som lå særdeles fint til. Vi spurte pris på flere, men valgte til slutt det som passet best, både i pris og plassering.

Treffer man de rette, og skrur på litt sjarm kan man prute på rompriser. Ingar er dreven i faget, og vi skrev under på 300 kr. pr. pers. pr. natt. Godt fornøyde dro vi på butikk. Vi måtte ha litt "ting" så vi dro opp til Rapid Mall. Et passe stort kjøpesenter som naturligvis har alt. !!

Etter at alt var i boks ble det sent på kveld tid til NBA sluttspillkamp på TV. Vi så på Steve Nash og Phoenix Sun vinne. Motstander husker vi ikke..... (de fer da verra måte på ).

Onsdag morgen startet for Ole m. med tidlig oppvåkning og en titt ut av vinduet. Blå himmel, sol, varmt, og utsikt over det meste av Rapid city. Fra hotell vinduet kunne man se helt opp til prærie kanten i det fjerne. Noe av det beste jeg vet er tidlig kaffe i morgensola.

Så med kaffekrus og muffins i hånda rusla jeg ut på parken for å kose meg. Å sitte å se på trafikken i en Amerikansk by på denne størrelsen er givende for slike karer som meg. Alt i biler og lastebiler kjører forbi, og man kan se bilmodeller vi ikke har i Norge. Vi skulle få se mye motorsykkler i området, og det starta allerede denne morgenen.

I vårvarmen, (lufttemperaturen er MYE høyere enn hjemme, hvor bare sola varmer) kom mange på motorsykkel. Det så ut som de skulle på jobb, for de hadde sekk på ryggen , og mange litt fillete i tøyet. En herlig støy av Harley - Davidson fyllte gatebildet sammen med alt det andre. Slik kan man kose seg bare man har legninger i slike rettninger altså... Noen vil vel si galskap.

Jeg rusla innom både bensinstasjon og butikker, og kikka litt og kjøpte litt småting og greier. Absolutt nydelig å gå og rusle her, alle er kjempeblide og service vennlige, og prater og står i. Man liker seg godt her, folkens. !!

Ungdommen sto omsider opp, (det var sovelengedagen i dag) og etter litt US lunch dro vi oppover bakken, retning sørover. Mount Rushmore ligger noen mil sør for Rapid, og vegen går gjennom et flott bølgende landskap med både skog, fjell og grassletter.

Vi kjører gjennom den lille og gamle, byen Keystone, som ligger ved foten av Rushmore. Vi skal stoppe her på tur tilbake. !! Presidentene kommer til syne oppe på fjellet da vi kommer et stykke opp i lia. Skikkelig veg, og store fine parkeringsplasser ved Mount Rushmore anlegget.

Det er ikke bare en liten grusplass man stopper på i vegkanten serdu... Neida, det er parkering på flere plan, og byggninger både i sør og nord. Restauranter, butikker, og stort og flott.
Imponerende monument er det, uten tvil, og historien bak dette er er like imponernde.

For de som vil er det mye å finne om dette på nettet. Vi tok turen til fots innunder fjellet og etter en turløype som er annlagt etter fjellsida. Flott utsikt og fint tereng. Anbefales.

Vårsola stekte og furuskogen luktet noe helt fantastisk godt. !! Her var det mange foto anledninger og den gamle Casioen gikk nesten varm av hardkjøret. Men mange bra bilder ble med tilbake. Se på "mine bilder".

Til tross for 18 Mai og ikke akkurat turistsesong var det stint med folk her. Amerikanerne er utrolig mobile og vi traff på folk senere som forklarte litt om dette med så mye folk i farta.....

Ja, som de som har lest brevene mine forstår muligens at slike store turist maskiner ikke er mine favortitter, men opplevelsen Mount Rushmore har jeg ikke vert foruten, helt klart. Så ta turen hit opp en gang, alle som er i Dakota.!!!

Vi forlater "trynlia", som en annen kar fra Fåvang som har besøkt lia, så treffende navnga Mount Rushmore, og setter kursen ned mot den gamle gruvebyen Keystone. Ikke mer gruver her nå, men turister og hoteller.

Byen er bitteliten, - bare en gate, pluss litt rundt. byen ligger i en trang dal, eller en køft om man vil, og hovedvegen til "trynlia" går igjennom hovedgata. Turistpreget helt klart, men såpass "nedpå" at vi likte oss her.

Vi tok turen gatelangs og satt lenge i skyggen, (for sola ikke bare varmer, men steker) og så på livet og tok en matbit med drikke til.

Nydelig. Byggningene her har overbygde verandaer/fortau og det krydde med fine ute serveringer. Vi ville se mer av området og dro innover dalen bak Keystone, en slags forlengelse av byen....

Innover dalen lå små garder, og mindre fine strøk, om vi så skal si. Det meste har sine mindre gode sider, og noe av det mer ekte litt skrøpelige USA lå innover denne dalen.

Mens Keystone sentrum glitret i sin turistprakt, var det ikke mye glitter innover denne dalen. Trailerparker og falleferdig bebyggelse dominerte i perioder.

Men ingen lot til å bry seg det minste. Ikke de som kjørte forbi, og ikke de som satt på trammen på traileren sin. ! Her gikk vi fra A til Å på null koma niks.
Men landskapet og ellers, - helt nydelig flott.

I ettertid har vi fått vite at mye av befolkningen i disse noe "skrøpelige" områdene er Indianere. Vi så flere arbeidslag etter vegen (vegarbeid) hvor de fleste tydelig var Indianere. Helt sikkert sesong arbeid, og mye tyder på at Indianerne sliter med å tilpasse seg den moderne livsstil, den dag i dag.

Vi debaterer ikke her, men vi synes vel deres status kunne blitt hevet en god del. !!!

Vi dro tilbake mot Rapid utpå ettermiddagen uten flere planer i hodet. Vi fant på at vi skulle kjøre et par runder i byen og litt rundt omkring.

Rapid City har i underkant av 100 000 innbygere, men byen , eller sentrum er ikke stor. Akkurat passe spør du meg, uten høyhus av skjemmende høyde, og rolig og fin. Rapid er (litt) kjent for alle sine bronsestatuer som står plassert rundt om på gatene, eller fortauene.

De forestiller en rekke kjentfolk, og vi så John F. Kennedy sitte å bla i avisa på en benk..... Byen er kjent for en annen ting, og det er Air Force basen Ellsworth. Den ligger oppe på sletten like nord for byen.

Da vi var der kjempet Dakota senatoren for å unngå nedleggelse av basen, og så vidt vi vet, driver de der enda. Vi dro ikke opp dit, for å utfordre sjebnen i kastlag med US Air Force vakt styrker fristet ikke. Vi ville ikke kommet i nærheten uansett, uten å bli fanget opp, på et eller annet vis....

Vi cruisa rundt i Camaroen og dro innom alle slags strøk. Småindustri, varehandel, og boligfelt. Både fine og mindre ..fine. !!

De fleste overraskelser kommer plutselig. !!(!) Idet vi sklir innom et "bra" strøk ser vi hekken på en Mustang. Vi mener helt klart dette er en Shelby Cab, fra 69/70. Den står inne i en garasje i selskap med en Pick Up.

Med store øyne dro vi rundt i nabolaget og glodde på digre flotte, dyre (*) "frakke" hus. De høye herrer var ikke så snobbete som husfasaden, og en del av de som drev ute i "drive wayèn " nikket og hilste.

Folk drev med alt fra grasklippere, snekkring, strigla bikkja, eller pussa på sin Harley-Davidson. Vi ble mer og mer oppmerksomme på at vi var i H-D land for allvor. Det virket som "alle" hadde H-D og de var rundt oss ustanselig.

Enda mer plutselige ting dukket opp. Ved en hus sto en Ford fra, -jeg mener 54. Ikke noe strøkent eks. Men litt matt og godt brukt. Akkurat midt i blinken, vi vil ikke bare se på utstillingsbiler og ubrukte "smykker". Neida, her sto den uttafor garasjen, sikkert akkurat hjemme fra jobb eller noe.... .Flott. !!

Å gjøre slike ting på ferietur i statene er vel ikke vanlig, men for Ole M er det en del av det ekte Amerika som finnes, - overalt. !! That`s what i like..... (nyskjerrigper..)

Vi ga oss med en god Dinner denne fine, flotte, varme dagen, og dro oppover til hotellet i åsen med eneste mål for kvelden; NBA kamp på TV.

Dagen derpå drar vi opp til Crazy Horse fjellet, innom Hill City, Custer, vi kjører Needles Highway, møter en Bison eller to, treffer pratesjuke folk ved Sylvan Lake, vi drar til "trynlia" for kveldsfotografering. Da rekker vi ikke mer....... jo,- været er like fint.

Se flere bilder fra turen HER.

Les om dag 1 HER. Flyreisen, Detroit, og Hillsdale Michigan.

Les om dag 2 HER. Hillsdale til Chicago. Med stopp i South Bend og Kenosha.

Les om dag 3 HER. Fra Kenosha til Green Bay. Vi besøker bla. Port Washington og får se en skikkelig bilsamling.

Les om dag 4 HER. Fra Green Bay til Chippewa Falls. Vi besøker bla. Lena og Norway. Vi krysser de store skoger og "farmer land" i nord Wisconsin.

Les om dag 5 HER. Fra Eau Claire til Minneapolis.
Vi besøker Stillwater, vi treffer en ekte hot-rod, vi kommer til St.Paul og Minneapolis, vi svir visakortet på "The Mall" og er på Hooters restaurant.

Les om dag 6 HER.   Fra Minneapolis til Mitchell, SD.
Vi besøker Sioux Falls, Garretson, og Mitchell, og andre prærie-småbyer. Vi går i fotspora til Jesse James, vi blir hilst på gjennom hele Minnesota, og liker oss kollosalt godt ute på den eeeeenorme prærien. Sola skinner og det er godt og varmt.

Les om dag 7 HER.   Fra Mitchell til Rapid City.
Vi drar fra Mitchell og vestover Dakota til Rapid City i Black Hills. På turen er vi innom præriebyene Presho og Chamberlain, vi krysser Missouri river, besøker statshovedstaden Pierre, et gammelt nybygger "dugout", The Badlands, Wall, og til slutt ser vi The Black Hills dukke opp i det fjerne.

Les om dag 8 HER.   Rapid City, Mount Rushmore, og Keystone.
Vi ser oss omkring i Rapid City, besøker presidentene i fjellet på Mount Rushmore, besøker den lille byen Keystone, og finner gamle fine biler.

Les om dag 9 HER.   Crazy Horse, Custer, og Needles Highway.
Fra vår base i Rapid City drar vi opp til Crazy Horse, besøker den lille byen Custer, kjører Needeles Highway, ser en bison,- og gamle fine biler i dag også....

Les om dag 10 HER.   Deadwood, Devils Tower, Aladdin,- Wyoming
Vi bor i Rapid City i Black Hills, South-Dakota, og drar i dag til den legendariske westernbyen Deadwood. Videre til Spearfish, og vi tar turen til Devils Tower i Wyoming. Vi kommer til det minste stedet på hele turen, med det utrolige navnet Aladdin.

Les om dag 11 HER.   Custer State Park, Hot Springs, Pine Ridge, Aliance,- Nebraska.
Vi forlater Rapid City i Black Hills, South-Dakota, og drar gjennom Custer State Park til byen Hot Springs. Vi avlegger Indianer reservatet Pine Ridge og Wounded Knee et besøk, og kommer til byen Alliance i Nebraska, hvor det er full fest.....

Les om dag 12 HER.   Aliance, Ogallala, Gothenburg, Lincoln,- Nebraska.
Vi er i Nebraska, og drar fra Alliance sørøstover gjennom "the sand hills" til Ogallala. Vi besøker bla. en ekte Pony-Express stasjon i den "svenske" byen Gothenburg, og ender opp i statshovedstaden Lincoln.

Les om dag 13 HER.   Walnut, Winterseth, Broene i Madison County, Iowa-80,- Iowa.
Vi er i Iowa, og besøker Walnut, Winterseth, broene i Madison County, John Wayne, og Iowa 80, - verdens største truck Stop.

Les om dag 14 HER.   Pontiac, Illinois, Route66.
Vi er i Illinois og besøker byen Pontiac og kjører Route66 før vi drar hjem til Hillsdale, Michigan.

Sidene vises best i skjermoppløsning 1280 x 1024.