Velkommen til min hjemmeside...

Untitled
  MINE BILDER
  GUESTBOOK

USA Turen 2005

Dette er en reiseskildring fra min tur gjennom den Amerikanske midtvesten våren 2005. Turen gikk i en Chevrolet Camaro gjennom 10 stater med opplevelser av alle slag. USA er etter denne turen det perfekte ferielandet for meg, og som Arnold sier; I`ll be back....

Dag 5, Søndag 15. Mai.   Fra Eau Claire til Minneapolis.

Vi besøker Stillwater ved St. Croix river, vi treffer en ekte hot-rod på gata, vi krysser Mississippi og kommer til Tvillingbyene St.Paul og Minneapolis, vi svir visakortet på "The Mall" og er på Hooters restaurant, og sovner søtt på et skikkelig Hotell denne gangen, og draget mot vest melder seg for alvor....

Se flere bilder fra turen HER.

En rolig streking i dag. Fra Eau Claire til tvillingbyene St. Paul og Minneapolis.

Vi tok Interstate 94 vestover.

Dette er ingen matspalte, men jeg synes at en liten beskrivelse av mat-muligheter for folk fra Rauostlandet Norge i USA hører med. Altså :
I motsettning til hjemme kan du i statene få kjøpe og spise alt som tenkes kan, og fryktelig mye mer.... Jeg har fått spørsmålet mange ganger: Døkk et berre hamburger og fæt mata da, - eill .?? Som jeg antyder, det også, men tilbudet er så vidtspennende at man kan spise nye ting hver dag og enda ikke rekke over alt. McDonald finnes overalt. Men det gjør også bedre og sunnere kjeder som eks. den vi brukte på vår søndag i Eau Claire.

Country Citchen heter den og som navnet sier real bygdemat. Dvs. i vårt tilfelle her en skikkelig søndagsfrokost. Amerikanerne er ikke som oss, og sitter hjemme og sturer. Nei da, de er ute og bruker det som er av tilbud. Naturlig nok billigere enn hjemme i Norge, og et utvalg og tilbud vi kan drømme om. Vår frokost startet ganske skikkelig på dagen. I de fleste "servicegater" i alle byer finnes mattilbudene på rekke og rad.

Vi valgte som sakt CC og som alltid blide folk finner bord på null koma niks. Meny, og spørsmål om kaffe. ? Jatakk. ! En diger kanne kommer sammen med krus. Vi kan besetmme menyen sjøl, og velger fra side opp og side ned. Flesk og egg, små og store pølser,vaffel og tilbehør, brød og grønt, og pålegg i alle farger. Melk og juice. Bare fantasien begrenser.

Vil man spise magert er det IKKE noe problem. Vi satt sammen med folk som så ut som skikkelig storfamilier og åt. Grupper på 10-15 pers ved langgbord var vanlig. Amerikanerne går gjerne ut på helgemorgener og spiser familiefrokost sammen. Greit det.... De har lett for å bli høgrøsta i slike miljø, og også her. Men artig...

Uuutrolig stappmette startet vi Camaroen og forsvant vestover. Vi dro på utover med mål for dagen å nå Tvillingbyene i Minnesota. Ikke så langt i dag, og desto bedre tid. Vi cruiser vestover på Interstaten og nyter sola som står på for fullt. Vi svinger av på en exit som viser veg til Abbotsville, et lite sted på et høydedrag med faktisk fin utsikt fra.

Vi tanker Camaroen og slapper av litt. Å se på folk kan vere artig, - vi sitter og super kaffe uttafor besinstasjonen. Det kommer innom alle slags folk. Digre gardbrukere i enda større pick up`er, en husmor med baksætet fullt av frøkner som får is etterpå... folk som tydelig er på langtur, de har fullt både på taket og baki.. Vi drikker opp og drar videre.

Vi gjør fort unna det som er igjen av Wisconsin og grenseelva St.Croix dukker opp. Kartet viser oss byen Stillwater.
Her var Carl Oscar og Cristina gikk i land i både bok og TV serien Nybyggerne. Nå var de figurer fra en roman, men Stillwater fungerte faktisk som landgang for mengder av tusener med nybyggere som kom opp Mississippi og St.Croix med hjuldampere.

Stillwater kalles Minnesotas fødested, og var en av de aller første bebyggelsene så langt vest tidlig på attenhundre tallet. Vi tar av nordover på vestsida av elva, og ifølge skiltinga er det ikke mange miles nordover.
Vi sitter i fred og ro og aner ingenting.....

PLUTSELIG spinner en 32 Ford seg uti forran oss. Det skjer når man minst aner det. Vi får hekken på en 32 Ford 20 meter framfor oss de siste meterne inn til Stillwater. Jeg henger i kameraet og knipser. En tur på sida "Mine Bilder" anbefales. Med sine fete bakdekk og lave front viser den oss den ikke er slik Henry laget den.

Vi kommer litt på etterskudd gjennom gatene i Stillwater, men vi ser baklomma på en noe voksen herre gå ut av bilen og inn på cafe` på andre sida av gata. Vi snur og stopper for å ta bilen i nærmere øyesyn. Bak panseret skimter jeg en liten Chevy V8 med litt blankt snacks på. Diskre` bil som ser ut til å bli brukt en del. Altså ikke noen "trailer queen" dette her.

Vi står og koper og glor en stund og lurer på om kroppen kommer ut, og om vi skal gå inn og prate med ham. Nei, han sitter på cafe` og vi får oss ikke til å gå inn. Vi står og sikler oss ferdige med hot-rodden, og ser heller nærmere på Stillwater.

Stillwater er et nydelig lite sted. Byen ligger på elvebredda og bebyggelsen (den eldste) ligger mellom elva og bratte fjellskråninger. Såpass imponert ble vi at Ingar, -som var i distriktet senere på året tok turen opp til Stillwater igjen.

Vi måtte sjølsagt se på de gamle hjuldamperne som lå ved kaia. Hjuldampere var det som var tingen for 150 år sida i disse trakter. Båtene fraktet varer av alle slag, men også masser av folk som skulle opp fjellskråningen og ut til de enorme præriene som starter oppe på kanten.

Og det kan jeg si. Det går kaldt nedover ryggen på en kar fra bakliland når han ser og faktisk føler de enorme avstandene og strekningene.
Mer om det i neste brev. Men bare så det er sakt. !!!

Vi rusler rundt og tar livet med ro i Stillwater og suger inn atmosfæren fra gatene som så dagens lys for mye over 100 år sida. Besøk Stillwater, de som får sjansen. Anbefales.

Vi skal møte folk i Minneapolis litt etter midtpådagen, så vi må forlate vår lille favorittby, Stillwater. Vi tar ringvegen rundt tvillingbyene for vi skal møtes på Mall of America som ligger i Bloomington litt sør for downtown. Verdens "nest" største kjøpesenter. Alle husmødres drøm. Og alle kreditkorts mareritt.

The Mall må få litt oppmerksomhet. Jeg hadde ikke den i mine planer på turen, men i.o.m. at møtestedet ble her , så skulle vi hit da.... DIGERT.... KJEMPEDIGERT. De som tror de har sett noe som er digert, har ikke sett noe digert før de har sett dette her. Jeg husker ikke hvor mange butikker de har, og ikke bryr jeg mye heller, men at jeg kunne få kjøpt alt, absolutt alt her, det er sikkert.

Vi kjøpte litt gaver til de hjemme og var skikkelige turister ei stund. Midt i "greia" har de tivoli, på størrelse med Mysen.... Ja, det er noe så frakt att....

Så var det de vi skulle møte da. På telefon ble vi dirigert til en restaurant. Hooters.... !!! Men er ikke det... hvor.. æææ .. ??? Ja, det er der hvor servitørene er damer med lite klær på. !! Vi stilte opp ved inngangen med handleposer og turist blikk i fjeset. Vi ble "kontrollert" og ble godgjent som ekte turister på handletur.

Vi fikk bord, og en servitør kom seilende opp på sida mi... Ingar sa... pappa, ikke glo... Neida,, e ska itte glo.. glem det, det går ikke ann. En budeie på et par og 20, med et par enorme fordeler spurte hva guttene skulle ha å drikke. Neeeiiii si det.. vi skal vel ha Miller Light vel.. ?? ja.

Skoleveninnen ankom og vi tok en matbit hvor lettkledde damer skled rundt oss hele tida. De som har vert på Hooters og ikke glodd, er ikke rette.. Neida, men det er søren meg ikke lett gitt . !!!

Vi kom oss velberga ut av The Mall, og skulle se St. Paul og Minneapolis med kjentfolk som guide. Vi var ikke så hippe på mer storby, vi hadde begynt å merke suget etter prærievinden, så vi ønsket en litt rolig runde med besøk på St.Paul katedralen. Kjent landemerke og litt av et bygg, som ble satt opp på den tida da ingen skulle tru att det gikk ann.

Pene og rene byer med lite storby preg egentlig, sjøl om det bor en masse folk rundt her. Særlig St. Paul var et vakkert sted. Vi dro litt rundt i begge byene før vi MÅTTE bli med på besøk hjemme hos skolefrøkna Ingar kjente. Bedrestilt boligstrøk med "fin" standard. Vi hilste på og fikk se på boligen(e) før vi dro for å spise middag.

Kjempebiff og øl og mye morro. Søndagskvelden ble avsluttet med å få rom på til nå det beste motellet, eller hotell, for det var meget bra standard på rommene våre. Vi fikk OK pris for skolefrøkna jobba her i ny og ne..

Litt umerkelig har et lite dragsug kommet over cowboyene fra Norge. Draget mot vest. Landskapet og naturen er nå blitt så utrolig åpen og himmelen er enormt stor over hodene på oss. Det lille draget gjør oss litt rastløse og vi vil gjerne lenger, og lenger, - videre og videre.

Etter 5 dager i USA er førstereis gutten Ole m. blitt mer varm i trøya, og har opplevd mer enn det som var forventet. Vi føler oss fornøyde med rutevalget så langt, og legger en liten plan for de kommende dagene. Vi samler opp det vi har hørt, sett, lest, og det vi tror og mener vi skal gjøre, og bestemmer kjøreruta deretter. !!

Værmeldinga sier pent og varmt vær med muligheter for lyn, torden, og et helvets regnvær utpå ettermiddagen. Fyda, vi får ta det som kommer, men penvær er det vi ønsker oss.

Det var Søndagen den 15. Mai.

Neste dag blir litt av en dag. Vi drar fra Minneapolis og blir hilst på gjennom hele Minnesota. Vi besøker småbyer og finner en "Norsk" liten by ute på Sør-Dakota prærien. Vi finner gamle fine biler denne dagen også, og mye mer .... så følg med. !!

Se flere bilder fra turen HER.

Les om dag 1 HER. Flyreisen, Detroit, og Hillsdale Michigan.

Les om dag 2 HER. Hillsdale til Chicago. Med stopp i South Bend og Kenosha.

Les om dag 3 HER. Fra Kenosha til Green Bay. Vi besøker bla. Port Washington og får se en skikkelig bilsamling.

Les om dag 4 HER. Fra Green Bay til Chippewa Falls. Vi besøker bla. Lena og Norway. Vi krysser de store skoger og "farmer land" i nord Wisconsin.

Les om dag 5 HER. Fra Eau Claire til Minneapolis.
Vi besøker Stillwater, vi treffer en ekte hot-rod, vi kommer til St.Paul og Minneapolis, vi svir visakortet på "The Mall" og er på Hooters restaurant.

Les om dag 6 HER. Fra Minneapolis til Mitchell, SD.
Vi besøker Sioux Falls, Garretson, Mitchell, og andre prærie-småbyer. Vi går i fotspora til Jesse James, vi blir hilst på gjennom hele Minnesota, og liker oss kollosalt godt ute på den eeeeenorme prærien. Sola skinner og det er godt og varmt.

Les om dag 7 HER.   Fra Mitchell til Rapid City.
Vi drar fra Mitchell og vestover Dakota til Rapid City i Black Hills. På turen er vi innom præriebyene Presho og Chamberlain, vi krysser Missouri river, besøker statshovedstaden Pierre, et gammelt nybygger "dugout", The Badlands, Wall, og til slutt ser vi The Black Hills dukke opp i det fjerne.

Les om dag 8 HER.   Rapid City, Mount Rushmore, og Keystone.
Vi ser oss omkring i Rapid City, besøker presidentene i fjellet på Mount Rushmore, besøker den lille byen Keystone, og finner gamle fine biler.

Les om dag 9 HER.   Crazy Horse, Custer, og Needles Highway.
Fra vår base i Rapid City drar vi opp til Crazy Horse, besøker den lille byen Custer, kjører Needeles Highway, ser en bison,- og gamle fine biler i dag også....

Les om dag 10 HER.   Deadwood, Devils Tower, Aladdin,- Wyoming
Vi bor i Rapid City i Black Hills, South-Dakota, og drar i dag til den legendariske westernbyen Deadwood. Videre til Spearfish, og vi tar turen til Devils Tower i Wyoming. Vi kommer til det minste stedet på hele turen, med det utrolige navnet Aladdin.

Les om dag 11 HER.   Custer State Park, Hot Springs, Pine Ridge, Aliance,- Nebraska.
Vi forlater Rapid City i Black Hills, South-Dakota, og drar gjennom Custer State Park til byen Hot Springs. Vi avlegger Indianer reservatet Pine Ridge og Wounded Knee et besøk, og kommer til byen Alliance i Nebraska, hvor det er full fest.....

Les om dag 12 HER.   Aliance, Ogallala, Gothenburg, Lincoln,- Nebraska.
Vi er i Nebraska, og drar fra Alliance sørøstover gjennom "the sand hills" til Ogallala. Vi besøker bla. en ekte Pony-Express stasjon i den "svenske" byen Gothenburg, og ender opp i statshovedstaden Lincoln.

Les om dag 13 HER.   Walnut, Winterseth, Broene i Madison County, Iowa-80,- Iowa.
Vi er i Iowa, og besøker Walnut, Winterseth, broene i Madison County, John Wayne, og Iowa 80, - verdens største truck Stop.

Les om dag 14 HER.   Pontiac, Illinois, Route66.
Vi er i Illinois og besøker byen Pontiac og kjører Route66 før vi drar hjem til Hillsdale, Michigan.

Sidene vises best i skjermoppløsning 1280 x 1024.