Velkommen til min hjemmeside...

Untitled
  MINE BILDER
  GUESTBOOK

USA Turen 2005

Dette er en reiseskildring fra min tur gjennom den Amerikanske midtvesten våren 2005. Turen gikk i en Chevrolet Camaro gjennom 10 stater med opplevelser av alle slag. USA er etter denne turen det perfekte ferielandet for meg, og som Arnold sier; I`ll be back....

Dag 14. Tirsdag 24 Mai.   Pontiac, Route 66,- Illinois, Hillsdale, Michigan.

Vi er i Illinois, og besøker byen Pontiac hvor vi kjører på gamle Route66, før vi drar "hjem" til Hillsdale, Michigan.

Se flere bilder fra turen HER.

Dagens reiserute starter i Oglesby som vi ser helt til venstre på kartet, like sør for I-80. Vi overnattet der og kjørte denne dagen sørover I-39 og østover US 116 til Pontiac. Videre nordover til Chicago, og østover, - hjem til Hillsdale via I-94. Dette var vår siste dag "on the road".

Vi starter dagen før... vi fant ut at vi vile kjøre en strekke etter at sola gikk ned for å slippe den etterhvert sterke varmen. Vi endte opp på et motell i Oglesby, Illinois. Vi fikk rom ganske sent på kvelden/natta, og på turen ble planen for i dag lagt. Vi ville til Pontiac og kjøre på gode gamle Route66.

Dagens tur starter sørover på I-39 gjennom enorme jordbruks landskap i Illinois. Vi tar østover på US- 166, rettning Flanagan og vårt mål for dagen; Pontiac.

I-39 så ut til å ta en del av trafikken til og fra Chicago-land, for det var ganske mye tungtrafikk her også. Landskapet besto av totalt paddeflate jorder, eller, - enorme sletter som man ikke ser enden på.

Vi når vårt mål for dagen, Pointiac, - utpå formiddagen og vi møtes av et fargerikt skilt med bynavnet. Vi ser at Pontiac ikke er noen stor by, men har heller en ganske vanlig US standard landsbygd-størrelse.

Foruten Route66 er byen stolte av sine fine broer over elva som renner gjennom byen. Inne i sentrum preges bildet av et flertall flotte bygninger fra første del av 1900 tallet.

Det fine med mange Amerikanske småbyer er det totale fravær av moderne hus i glass og stål. Serdeles tradisjonelt og stilsikkert også i Pontiac.

På bildet er Ingar plassert framfor byens City Hall, med statue over unions soldaten fra borgerkrigen.

På vår tur gjennom byens gater ser vi et Route66 museum. Vi stikker inn der, og blir møtt av en noe eldre dame som vel ikke er helt i gang med sommerens turist rush riktig ennå.

Men stedet er oppe, om enn i en begrenset drift. Damen spør ( som vanlig etterhvert ) hvor vi er fra, og vi må bli med bort til gjesteboka for å sjekke når det sist var Nordmenn her.
Vi finner noen, men ikke så mange.....

Damen sier hun vil ringe turistkontoret for å høre om de ikke har noe småtteri til Nordmennene, som minne fra Pontiac. Turistkontoret er egentlig ikke oppe, men en gammel dame dukker etter en tid opp med poser med masse rart oppi. Bilder, pin`s, lommebøker, osv.

Vi passer på å spørre damene om opphavet til byen Pontiac, og dens navn. De mener at det totalt finnes 7 byer som heter Pontiac i USA, og Illinois utgaven har sitt navn fra den berømte Indianer høvdingen Pontiac som regerte områdene her på syttenhundretallet. Bilen Pontiac bruker jo også Ottawa Indianeren Pontiac som opphav.....

På bildet her til venstre sitter de superhyggelige damene på en "diner bench" fra 3o tallet. Den er total original, - altså ikke restaurert eller gjort noe med...... her har reisende på route66 sittet og spist .... før krigen.....

Museet inneholder alt mulig som kan kobles til Route66, og drift og service etter vegen. Golv, vegger og tak, er stappfulle av bilder og ting som viser historie og livet langs vegen.

De to damene gir oss direksjoner ut til "gamlevegen", som går like vest for sentrum av byen, - der den alltid har gått, og bygrensen er vel stort sett den samme også....

Langs vegen står det brune "historic route66" skilt, så man vet hvor man er .....

Vi svinger sørover og kjører noen miles på den gamle ærverdige vegen. Ettersom vi ble fortalt var route66 en strekning forbi Pontiac 4-felt. Hvor langt det gikk vet vi ikke.

Dagens veg skal sannsynlig være det ene feltets trase`. Det andre ligger der fortsatt med bruer og det hele, men er ikke kjørbart. Route66 var originalt laget i betong dekke, og på et par steder på den avsperrede traseen fant vi flekker som sansynligvis var den opprinnelige "concret" Route66.

På bildet til venstre har vi Ole m - på Route66 sør for byen med Pontiac betong støperi til høyre. Vi ser den avsperrede traseen inkl. eldgamle strøm/telefonlinjer/gammel låve til venstre.

Vi hadde vondt for å forlate den klassiske Amerikanske byen Pontiac med route66 i finværet, og vi oppholdt oss det meste av dagen i dette lille "kulturparadiset".

Det ble en del bilder fra Pontiac, og noen av dem finner du på "mine bilder". Både minner og bilder fra byen og vegen er i ettertid blant våre aller største favoritter.

I ettertid har vi jo fått med oss at en gjeng Nordmenn i egen medbrakte biler skal kjøre hele Route66. Etter det jeg vet har de vært innom Pontiac på rekognosering i fjor, - og det blir antagelig et stopp her når de 06.06.2006 kommer til Pontiac . !!

Godt utpå ettermiddagen dro vi nordøstover, og la inn en liten stopp i byen Manteno, like sør for Chicago. Bilbyggeren troy Trepanier holder til her, og undertegnede ha sett bilbyggeren i bilblad siden først på 90 tallet.

I.o.m. at vi kom helt uanmeldt tok vi ikke sjansen på å bare banke på ..... men nøyde oss med å "ha vært der". Det var noe aktivitet ved en garasjeport, men gutta hadde nok tatt kvelden. Ikke rare besøket, men det er jo godt å ha noe til gode til senere turer.... !!! jada..

Mørket kom sigende på, og vi ville nå motellet mitt i Hillsdale før det ble altfor sent. Vi tok en annen rute østover enn vestover. Vi passerte Chicago-land litt på sørsida og tok I-94 inn i Michigan. Fra I-94 ble det mindre veger inn til Hillsdale utpå kveldingen. !!

Denne dag # 14 ble vår siste dag "on the road". Vi hadde ennå en dag i USA, men fra den dagen blir det ikke noe resiebrev skildring. Den ble brukt til for det meste private gjøremål, samt en liten tur til Toledo i Ohio. Om det ikke blir reisebrev fra dag # 15, blir det bilder. Vi traff på et par biler som ble med hjem , - på bilde. !!!!

En liten oppsumering og et par hjertsukk kommer som en avsluttning på denne noe tidkrevende dokumentasjonen på vår lille reise i den Amerikanske midtvesten.

Se flere bilder fra turen HER.

Les om dag 1 HER. Flyreisen, Detroit, og Hillsdale Michigan.

Les om dag 2 HER. Hillsdale til Chicago. Med stopp i South Bend og Kenosha.

Les om dag 3 HER. Fra Kenosha til Green Bay. Vi besøker bla. Port Washington og får se en skikkelig bilsamling.

Les om dag 4 HER. Fra Green Bay til Chippewa Falls. Vi besøker bla. Lena og Norway. Vi krysser de store skoger og "farmer land" i nord Wisconsin.

Les om dag 5 HER. Fra Eau Claire til Minneapolis.
Vi besøker Stillwater, vi treffer en ekte hot-rod, vi kommer til St.Paul og Minneapolis, vi svir visakortet på "The Mall" og er på Hooters restaurant.

Les om dag 6 HER.   Fra Minneapolis til Mitchell, SD.
Vi besøker Sioux Falls, Garretson, og Mitchell, og andre prærie-småbyer. Vi går i fotspora til Jesse James, vi blir hilst på gjennom hele Minnesota, og liker oss kollosalt godt ute på den eeeeenorme prærien. Sola skinner og det er godt og varmt.

Les om dag 7 HER.   Fra Mitchell til Rapid City.
Vi drar fra Mitchell og vestover Dakota til Rapid City i Black Hills. På turen er vi innom præriebyene Presho og Chamberlain, vi krysser Missouri river, besøker statshovedstaden Pierre, et gammelt nybygger "dugout", The Badlands, Wall, og til slutt ser vi The Black Hills dukke opp i det fjerne.

Les om dag 8 HER.   Rapid City, Mount Rushmore, og Keystone.
Vi ser oss omkring i Rapid City, besøker presidentene i fjellet på Mount Rushmore, besøker den lille byen Keystone, og finner gamle fine biler.

Les om dag 9 HER.   Crazy Horse, Custer, og Needles Highway.
Fra vår base i Rapid City drar vi opp til Crazy Horse, besøker den lille byen Custer, kjører Needeles Highway, ser en bison,- og gamle fine biler i dag også....

Les om dag 10 HER.   Deadwood, Devils Tower, Aladdin,- Wyoming
Vi bor i Rapid City i Black Hills, South-Dakota, og drar i dag til den legendariske westernbyen Deadwood. Videre til Spearfish, og vi tar turen til Devils Tower i Wyoming. Vi kommer til det minste stedet på hele turen, med det utrolige navnet Aladdin.

Les om dag 11 HER.   Custer State Park, Hot Springs, Pine Ridge, Aliance,- Nebraska.
Vi forlater Rapid City i Black Hills, South-Dakota, og drar gjennom Custer State Park til byen Hot Springs. Vi avlegger Indianer reservatet Pine Ridge og Wounded Knee et besøk, og kommer til byen Alliance i Nebraska, hvor det er full fest.....

Les om dag 12 HER.   Aliance, Ogallala, Gothenburg, Lincoln,- Nebraska.
Vi er i Nebraska, og drar fra Alliance sørøstover gjennom "the sand hills" til Ogallala. Vi besøker bla. en ekte Pony-Express stasjon i den "svenske" byen Gothenburg, og ender opp i statshovedstaden Lincoln.

Les om dag 13 HER.   Walnut, Winterseth, Broene i Madison County, Iowa-80,- Iowa.
Vi er i Iowa, og besøker Walnut, Winterseth, broene i Madison County, John Wayne, og Iowa 80, - verdens største truck Stop.

Les om dag 14 HER.   Pontiac, Illinois, Route66.
Vi er i Illinois og besøker byen Pontiac og kjører Route66 før vi drar hjem til Hillsdale, Michigan.

Sidene vises best i skjermoppløsning 1280 x 1024.