Velkommen til min hjemmeside...

Untitled
  MINE BILDER
  GUESTBOOK

USA Turen 2005

Dette er en reiseskildring fra min tur gjennom den Amerikanske midtvesten våren 2005. Turen gikk i en Chevrolet Camaro gjennom 10 stater med opplevelser av alle slag. USA er etter denne turen det perfekte ferielandet for meg, og som Arnold sier; I`ll be back....

Dag 12. Søndag 22 Mai.  Alliance, Ogallala, Gothenburg, Lincoln, - Nebraska.

Vi er i Nebraska, og drar fra Alliance sørøstover gjennom "the sand hills" til Ogallala. Vi besøker bla. en ekte Pony-Express stasjon i den "svenske" byen Gothenburg, og ender opp i statshovedstaden Lincoln.

Se flere bilder fra turen HER.

På dagens kart ser vi endestasjonen Lincoln med rød stjerne.
Alliance fikk desverre ikke plass på bildet, men ligger oppe til venstre hjørne.
Vi kom ned US-26 til Ogallala, og fulgte I-80 østover til Lincoln.

Det er ganske OK å våkne av lukta av god kaffe..... slik olem- gjorde i sitt lille motellrom på vestsida av Nebraskabyen Alliance. Klokka viste tidlig søndagsmorgen, og en titt ut av vinduet avslørte nok en strålende varm dag i midtvesten. Motellverten hadde fyra opp kaffetraktern og var i full sving med sitt. Man føler seg så jævla ålreit i slike usnobbete tilbakelendte miljøer. Åååååhh, hvor man har har det godt ...

Etter en runde med skrubb og høvel var vi klare til å ta fatt på søndagen. Først kaffe,- så mat på andre sida av gata. Vi hadde på denne delen av turen ikke så store planer om hva vi ville se, men heller la ting komme som det falt seg,- som det heter. Etter innfallsmetoden.... Vi viste bare at vi måtte rekke flyet i Detroit på torsdag.....

Vi hadde cruising natta friskt i minne fra Alliance lørdagen i forvegen friskt i minne, og dro etter matbetan inn til downtown igjen. Byen var like fin i dagslys som i "partylys" så vi rangla litt gatelangs.... Sjøl om midtvest byer virker til å være veldig like av utseendet, er det allikevel forskjeller. Alliance virker til å ha det ganske så greit, om man skal dømme etter standard på hus og heim i byen og i området. En liten snerten pen by.

Vi så dette gamle lokomotivet her kvelden før og ville ha med et bilde fra denne digre "dampen".

Vi fikk vite at "old 719" hadde gått med kullvogner fra Wyoming i en mannsalder til den ble pensjonert, og plassert her i Alliance, Nebraska. Imponernde dimensjoner på dette loket...

Bak lokomotivet ser vi litt av baseball bana i Alliance. Her var det "little league" kamp, og vi ble hengende her en stund å se på .... Baseball for småtasser så ut til å være en stor greie, for det kom folk i massevis, og som vanlig et spetakkel og liv uten like. !!!

Vi dro omsider ut fra vår lille prærieby Alliance, og traff på denne gamle Buicken.

Den var blant deltagerne på cruisinga kvelden før, og var nok på tur hjem, eller noe slik..??

Dette bildet ble tatt idet vi passerte gjennom gata hvor vi bodde.

En klassisk utkant gate med moteller, matsteder, og bensinstasjoner.

Vi fulgte Buicken bort til vanntårnet, hvor vi dro hver vår veg, vi sørover mot Ogallala, og Buicken nordover....

Strekningen fra Alliance sørover mot Ogallala domineres av enorme områder uten noe som helst. Litt landbruk så vi i horisonten, men svært lite aktivitet, og svært så øde. !!! Vi hadde følge med kulltoget som sikkert kom fra Wyoming et sted, for de kjørte sørover med lass, og på motsatt spor tomme nordover. Det var dobbel linje ja....

Vi var innom et av få tettsteder på strekningen, kalt Bridgeport for å tanke, og vi kjørte over brua mens toget kjørte under, og når vi kom tilbake kjørte toget der ennå. Laaaangt tog......

Jeg nevnte det var ganske så øde og forlatt i denne delen av Nebraska, men ikke dermed sagt at det var lite å se eller ikke noe å finne på.

Spørsmålet er hva man sjøl synes om stille, store områder. Man liker seg godt der man trives, - og omvendt.

For meg så er dette utrolig avslappende og nedstressende, og frihetsfølelsen tar skikkelig tak i hjerterota.
Rett og slett anti-turist maskineri. !!!! GODT. !!!

På bildet har vi stoppa etter vegen ( vi tok en "bygdeveg" på en strekkning) mot Ogallala.

Vi sto i en slakk skråning med denne lille garden oppe på toppen, hvor hester gikk fredelig og koste seg med vårgresset. Et nydelig sted, med en fantastisk utsikt. Vi sto der ei stund, og det kom en,- 1,- bil....... (Se mine bilder)

Når vi kom til byen Ogallala var det tid for mat, og en skikkelig kosestund ute i vårsola var det..... Det begynte å bli skikkelig varmt nå, for vi var ganske mye lenger mot sør, enn oppe i Black Hills. Vi ser det bla. på lau på trær og busker som er mye grønnere her nede.

Vi tok fatt på I-80 østover med lite planer om hvor vi skulle, eller hva vi ville se på..... det var litt utpå dagen og vi så på kartet om hvor vi kunne begynne å se etter motell.

På kartet ser vi det Svensk klingende bynavnet Gothenburg. Samtidig ser vi et skilt etter vegen hvor det står "pony express". Vi svinger av til Gothenburg.

Vi følger skilt inne i byen og ender opp ved et gammelt tømmerhus. Dette er altså den gamle ekte Pony Express bygningen som sto like nord for byen her den perioden de drev med express frakt.

Det var litt over ett år fra 1861 og utover de drev dette, og det var før byen Gothenburg ble bygget. Heldig nok ble denne bygningen stående urørt i styggmange år, inntil man så verdien av å ta vare på slike kulturminner.

Det var ei guide dame som holdt til ved huset, og hun kunne fortelle at det meste av huset var originalt, bortsett fra at det tidligere hadde vært en stokk eller tre høyere. Også inventaret er fra det tiden expressen gikk for fult. !!!

En annen artig historie hun kunne fortelle var om sjølve byen Gothenburg. Området rundt her ble frigitt til oppdyrking og utbygging på slutten av 1870 tallet og stedet som i dag heter Gothenburg ble befolket av en stor gruppe svensker som navnga byen etter antagelig området de kom fra i Sverige. Gøteborg med andre ord.

Den nøyaktige historien til Svenskene i Gothenburg finner vi på nettet. !!! Guide dama kunne fortelle at den første generasjonen med innvendrede Svensker i Gothenburg aldri snakket noe annet enn sitt opprinnelige morsmål, - dvs. Svensk, til langt utpå 1900 tallet en gang.

Artig å ha sett en Pony Express stasjon med alt gammelt utstyr. Det var på denne tiden av dagen blitt utrolig varmt, og vi slang oss i park graset utover ettermiddagen en stund. Vi ville heller kjøre litt utpå kveldssida i stedet for å sitte i bilen og svette i solsteiken. Så vi slappa av under ei diger eik, og lot humla suse i Gothenburg .... Vi var da tross alt på ferie.....

Utpå kveldinga dro vi fra de gamle Svenskene og ga oss med trafikken østover. Vi stakk innom et par steder langs vegen for å tanke og kjøpe drikke, og et av dem,- Kearney, spanderte et par fine biler som ble med hjem, - på bilde.....

Øst for Kearney ligger dette byggverket ved og over I-80. Det heter; The Great Platte River Road Archway Monument,- og er bygget til minne om pioneerene som gikk denne ruten vestover på midten av attenhundre tallet. Den er plassert ved I-80 fordi det er den første sammenhengende vegen fra kyst til kyst i statene.

Et imponerende byggverk må vi si.

Til slutt i dag en smått utrolig historie. !!! Vi satt og kjørte østover I-80 og drev med fotografering i hytt og vær..... Vi la merke til denne digre Ford trucken som kjørte litt foran, litt ved siden , og litt bak oss over en lang periode.

Ved et par anledninger kjørte vi tett innpå trucken og knipsa den tøffe bakenden på bilen, som hadde Texas skilter . .... Den ble borte i trafikken, og vi skulle inn på en bensinstasjon for å tanke 93 og water.

På tur over gardsplassen på tur ut i bilen igjen, tuter det i et bilhorn. !! Vi skvetter og tror vi er i vegen for noen.

En stor brun bil kommer opp på siden av oss..... Hi there camaro drivers ......
Det var den store Ford trucken vi tok bilde av.... En diger kar med en utrolig brei Texas dialekt sier han så vi tok bilde av bilen hans, i speilet sitt. Ja, .. vi forklarer at det var på grunn av den tøffe bilen hans.

Vi hadde kjørt om hverandre ute på I-80 og han hadde lagt merke til at bilen vår hadde "Bushsticker" på bakruta. Ingar hadde satt på en slik klistrelapp under valgkampen. !! Han hadde også tilfeldigvis svingt innom her for å tanke, og da han så Camaroen med Bush sticker ville han hilse på. !!!

Han kan fortelle at han driver i landbruksmaskin bransjen, og skulle fra Texas og opp til midtvest statene på business reise.... Opp fra Texas ja. Karen forteller at interessen for Bush ligger i bla. at han er nabo med presidenten i Texas. Han har nabo-ranchen til Bush.

Pratsomme og vennlige som alt vi møtte var denne karen også, så om han prata sant, har vi ikke prata med president Bush, - men med naboen hans.....

Neste dag ser vi på Lincoln, Nebraska hvor vi overnatter, vi kommer til Walnut, Iowa, besøker western helten John Wayne, besøker Broene i Madison County, og verdens største Truck-Stop,- Iowa 80.

Føg med. !!

Se flere bilder fra turen HER.

Les om dag 1 HER. Flyreisen, Detroit, og Hillsdale Michigan.

Les om dag 2 HER. Hillsdale til Chicago. Med stopp i South Bend og Kenosha.

Les om dag 3 HER. Fra Kenosha til Green Bay. Vi besøker bla. Port Washington og får se en skikkelig bilsamling.

Les om dag 4 HER. Fra Green Bay til Chippewa Falls. Vi besøker bla. Lena og Norway. Vi krysser de store skoger og "farmer land" i nord Wisconsin.

Les om dag 5 HER. Fra Eau Claire til Minneapolis.
Vi besøker Stillwater, vi treffer en ekte hot-rod, vi kommer til St.Paul og Minneapolis, vi svir visakortet på "The Mall" og er på Hooters restaurant.

Les om dag 6 HER.   Fra Minneapolis til Mitchell, SD.
Vi besøker Sioux Falls, Garretson, og Mitchell, og andre prærie-småbyer. Vi går i fotspora til Jesse James, vi blir hilst på gjennom hele Minnesota, og liker oss kollosalt godt ute på den eeeeenorme prærien. Sola skinner og det er godt og varmt.

Les om dag 7 HER.   Fra Mitchell til Rapid City.
Vi drar fra Mitchell og vestover Dakota til Rapid City i Black Hills. På turen er vi innom præriebyene Presho og Chamberlain, vi krysser Missouri river, besøker statshovedstaden Pierre, et gammelt nybygger "dugout", The Badlands, Wall, og til slutt ser vi The Black Hills dukke opp i det fjerne.

Les om dag 8 HER.   Rapid City, Mount Rushmore, og Keystone.
Vi ser oss omkring i Rapid City, besøker presidentene i fjellet på Mount Rushmore, besøker den lille byen Keystone, og finner gamle fine biler.

Les om dag 9 HER.   Crazy Horse, Custer, og Needles Highway.
Fra vår base i Rapid City drar vi opp til Crazy Horse, besøker den lille byen Custer, kjører Needeles Highway, ser en bison,- og gamle fine biler i dag også....

Les om dag 10 HER.   Deadwood, Devils Tower, Aladdin,- Wyoming
Vi bor i Rapid City i Black Hills, South-Dakota, og drar i dag til den legendariske westernbyen Deadwood. Videre til Spearfish, og vi tar turen til Devils Tower i Wyoming. Vi kommer til det minste stedet på hele turen, med det utrolige navnet Aladdin.

Les om dag 11 HER.   Custer State Park, Hot Springs, Pine Ridge, Aliance,- Nebraska.
Vi forlater Rapid City i Black Hills, South-Dakota, og drar gjennom Custer State Park til byen Hot Springs. Vi avlegger Indianer reservatet Pine Ridge og Wounded Knee et besøk, og kommer til byen Alliance i Nebraska, hvor det er full fest.....

Les om dag 12 HER.   Aliance, Ogallala, Gothenburg, Lincoln,- Nebraska.

Les om dag 13 HER.   Walnut, Winterseth, Broene i Madison County, Iowa-80,- Iowa.
Vi er i Iowa, og besøker Walnut, Winterseth, broene i Madison County, John Wayne, og Iowa 80, - verdens største truck Stop.

Les om dag 14 HER.   Pontiac, Illinois, Route66.
Vi er i Illinois og besøker byen Pontiac og kjører Route66 før vi drar hjem til Hillsdale, Michigan.

Sidene vises best i skjermoppløsning 1280 x 1024.