Velkommen til min hjemmeside...

Untitled
  MINE BILDER
  GUESTBOOK

USA TUREN 2005. !

Dette er en reiseskildring fra min tur gjennom den Amerikanske midtvesten våren 2005. Turen gikk i en Chevrolet Camaro gjennom 10 stater med opplevelser av alle slag. USA er etter denne turen det perfekte ferielandet for meg, og som Arnold sier ; I`ll be back....

Se flere bilder fra turen HER.

INNLEDNING

11. Mai 2005 gikk startskuddet for min lenge etterlengtede USA tur.
Etter å ha drømt om å få besøke det store Landet i vest i en årrekke, var endelig alle forutsettninger på plass. Anledningen var der i.o.m. at sønnen i huset gikk på skole i Michigan, og etter semesterslutt i Mai passet det ypperlig med en "guttetur" .!!

Ingar (sønnen i huset) har gått på skole i flere år i USA, først som utvekslingsstudent i Utha, og senere i Michigan. Egen bil ble ganske fort nødvendig, og en 94 Chevrolet Camaro kjøpte han for et par år siden. Camaroen var klargjort etter de fleste nødvendige regler, og var klar til å ta oss med vestover. !!

PLANLEGGING

Planlegging må til om turen skulle gå greit.
Det gjelder forsåvidt alle turer, men til USA er det ting som er noe spesielle.

Maskinlesbart pass.
Alle opplysninger Bla. Tollvesenet spør etter.
Dokumentert første oppholdssted i USA.

Ved adkomst US Airport blir det meste opplevd som veldig strengt, så for all del ha alle opplysninger og papir i orden.
På flyet får man utlevert skjemaer som skal fylles ut om bla. verdier, valuta, og mange andre spørsmål. Ikke ta lett på dette. Er det ikke i orden, kan du få trøbbel.

Nå i ettertid er det også kommet til krav om dokumentert første oppholdssted i USA. Er ikke det i orden risikerer man å bli sendt hjem... Surt..??
Godt opplyst som jeg var på forhånd, gikk dette smertefritt.

Allerede før Jul i 2004 ble reiseselskapenes flypriser til USA saumfart. Store variasjoner i priser og tilbud florerte, og det drøyde til utpå vinter`n litt før det rette oppleget var på plass. E-biletter gjenom Marco Polo ble kjøpt til under 5000,- tur-retur, på ruten: Oslo - Amsterdam - Detroit. - - Detroit - Montreol - Amsterdam - Oslo. Flyseskap KLM og NWA.

Å bruke god tid på å finne det det rette tilbudet ble i mitt tilfelle lønnsomt, og alt ang. fly og reise gikk alldeles utmerket. !!

FORVENTNINGER.

Forventninger ja. Et ganske sammensatt tema. Oppgjennom åra har man blitt påvirket av Amerikansk kultur gjennom både film, TV, og blader. Alt som har med BIL og gjøre har vel alltid blitt slukt rått, og USA og bil var noe som mann hadde forventninger til, på et eller annet vis... Videre gjenom historier fra den store utvandringen til Amerika, og fra fortellinger fra folk som har gjort slike turer før. Bildet av et land med enorme avstander og åpne sletter lå der, og et bilde av solnedgang over prærien lå i bakhodet... Et sammensurium av mange mindre små episoder og bilder hadde samlet seg på netthinnen opp gjennom åra, og ble summen av hva jeg skulle forvente meg.
Sønnen i huset balanserte dette sammnsatte bildet en god del, i.o.m. att han hadde bodd sammen med Amerikanere i flere år, og hadde lært folket godt å kjenne.
Man kan godt si at forventningene mine var positivt innstilt på forhånd, men jeg var spent på hvilke opplevelser og minner jeg skulle få fra turen. !!

REISERUTA.

Reiseruta vår ble i løpet av vinteren diskutert, og en "grov" plan ble lagt. Dvs. uten direkte faste etapper, overnattinger, og gjøremål. Vi ville følge en rute som tilsa at vi startet i Detroit (Hillsdale) i Michigan, og skulle snu i Black Hills i Sør Dakota for så å vende tilbake til utgangspunktet. På turen skulle vi innom Chicago, Millwaukee, Green Bay, St.Paul, og Sør-Dakota med Black Hills som hovedmål. Ellers ville vi ta det som dukket opp og fanget vår interesse underveis, med muligheter til avvik til alle retninger om vi ville det. De store turistmålene ville vi ikke ha så mye av, men heller se mer av det "ekte" livet på bygda. Nå ble det litt "turistmaskiner" likevel, men reisen gikk oftest innom steder som ikke har så mange besøk av turister fra "Norway".!! På bildet under ser vi reiseruta fra start til mål. !!

Vi startet i Detroit (Hillsdale) og fulgte ruta på bildet med endepunkt i Black Hills og en sørligere rute hjemmover til Detroit.

Les om dag 1 HER. Flyreisen, Detroit, og Hillsdale Michigan.

Se flere bilder fra turen HER.

Les om dag 2 HER. Hillsdale til Chicago. Med stopp i South Bend og Kenosha.

Les om dag 3 HER. Fra Kenosha til Green Bay. Vi besøker bla. Port Washington og får se en skikkelig bilsamling.

Les om dag 4 HER. Fra Green Bay til Chippewa Falls. Vi besøker bla. Lena og Norway. Vi krysser de store skoger og "farmer land" i nord Wisconsin.

Les om dag 5 HER. Fra Eau Claire til Minneapolis.
Vi besøker Stillwater, vi treffer en ekte hot-rod, vi kommer til St.Paul og Minneapolis, vi svir visakortet på "The Mall" og er på Hooters restaurant.

Les om dag 6 HER.   Fra Minneapolis til Mitchell, SD.
Vi besøker Sioux Falls, Garretson, og Mitchell, og andre prærie-småbyer. Vi går i fotspora til Jesse James, vi blir hilst på gjennom hele Minnesota, og liker oss kollosalt godt ute på den eeeeenorme prærien. Sola skinner og det er godt og varmt.

Les om dag 7 HER.   Fra Mitchell til Rapid City.
Vi drar fra Mitchell og vestover Dakota til Rapid City i Black Hills. På turen er vi innom præriebyene Presho og Chamberlain, vi krysser Missouri river, besøker statshovedstaden Pierre, et gammelt nybygger "dugout", The Badlands, Wall, og til slutt ser vi The Black Hills dukke opp i det fjerne.

Les om dag 8 HER.   Rapid City, Mount Rushmore, og Keystone.
Vi ser oss omkring i Rapid City, besøker presidentene i fjellet på Mount Rushmore, besøker den lille byen Keystone, og finner gamle fine biler.

Les om dag 9 HER.   Crazy Horse, Custer, og Needles Highway.
Fra vår base i Rapid City drar vi opp til Crazy Horse, besøker den lille byen Custer, kjører Needeles Highway, ser en bison,- og gamle fine biler i dag også....

Les om dag 10 HER.   Deadwood, Devils Tower, Aladdin,- Wyoming
Vi bor i Rapid City i Black Hills, South-Dakota, og drar i dag til den legendariske westernbyen Deadwood. Videre til Spearfish, og vi tar turen til Devils Tower i Wyoming. Vi kommer til det minste stedet på hele turen, med det utrolige navnet Aladdin.

Les om dag 11 HER.   Custer State Park, Hot Springs, Pine Ridge, Aliance,- Nebraska.
Vi forlater Rapid City i Black Hills, South-Dakota, og drar gjennom Custer State Park til byen Hot Springs. Vi avlegger Indianer reservatet Pine Ridge og Wounded Knee et besøk, og kommer til byen Alliance i Nebraska, hvor det er full fest.....

Les om dag 12 HER.   Aliance, Ogallala, Gothenburg, Lincoln,- Nebraska.
Vi er i Nebraska, og drar fra Alliance sørøstover gjennom "the sand hills" til Ogallala. Vi besøker bla. en ekte Pony-Express stasjon i den "svenske" byen Gothenburg, og ender opp i statshovedstaden Lincoln.

Les om dag 13 HER.   Walnut, Winterseth, Broene i Madison County, Iowa-80,- Iowa.
Vi er i Iowa, og besøker Walnut, Winterseth, broene i Madison County, John Wayne, og Iowa 80, - verdens største truck Stop.

Les om dag 14 HER.   Pontiac, Illinois, Route66.
Vi er i Illinois og besøker byen Pontiac og kjører Route66 før vi drar hjem til Hillsdale, Michigan.

Sidene vises best i skjermoppløsning 1280 x 1024.